Όλα τα προγράμματα είναι διαθέσιμα καθόλη την διάρκεια του έτους

Από 15 μέχρι 60 παιδιά

Σχεδιάστε μαζί μας τη θεματολογία

της επίσκεψής σας

20200227_123401_IMG_2914 (1).JPG

Σxολικές επισκέψεις στο χρώμα

Το “xρώμα” σας προσκαλεί στα πρωινά του προγράμματα που απευθύνονται σε εκπαιδευτικούς οργανισμούς και σχολεία.

Στον εργαστήριό μας παραδίδονται μαθήματα σε ομάδες παιδιών με στόχο την ουσιαστική μάθηση και την επαφή με την τέχνη. Είναι σχεδιασμένα να προσαρμόζονται με βάση την βαθμίδα και την διδακτέα ύλη των παιδιών. 

Το “χρώμα” είναι ένας χώρος τέχνης 450 τ.μ σε 2 επίπεδα και διατηρεί όλες τις απαραίτητες προϋποθέσεις που ορίζει ο νόμος σε θέματα πρόληψης κατά του covid.

Το εργαστήριο μας είναι ένας φορέας πολιτισμού που στόχο έχει να τονίσει την εικαστική έκφραση αλλά και να διδάξει τις τεχνικές εφαρμογής της ζωγραφικής και του σχεδίου. Μέσα από ένα εκπαιδευτικό ψυχαγωγικό πρόγραμμα δίνει την δυνατότητα στους μαθητές να ζωγραφίσουν αλλά και να κατασκευάσουν, να δημιουργήσουν αντικείμενα  με διακοσμητικές τεχνοτροπίες  με την καθοδήγηση εξειδικευμένων καθηγητών.

Υπέυθυνη σχεδιασμού : Γεράκη Εύα/ εικαστικός -εκπαιδευτικός (ΑΣΚΤ ΑΠΘ)/ δημιουργός του εργαστηρίου "Χρώμα"

ΕΝΟΤΗΤΑ 1

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ  ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗΣ ΕΚΦΡΑΣΗΣ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΚΑΙ ΕΦΗΒΟΥΣ

«ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΗΣ ΤΑΞΗΣ ΜΑΣ»

 

 

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΜΕ ΘΕΜΑ: "ΑΣ ΦΤΙΑΞΟΥΜΕ ΜΙΑ ΙΣΤΟΡΙΑ"

Δράση στο «ΧΡΩΜΑ» από την εικαστικό, Έυα Γεράκη

και την ψυχολόγο-συγγραφέα, Κατερίνα Τζωρτζακάκη

Στο εργαστήριο ζωγραφικής ΧΡΩΜΑ λειτουργούμε ένα καινοτόμο πρόγραμμα για σχολικές τάξεις, που λέγεται «ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΗΣ ΤΑΞΗΣ ΜΑΣ». Με τα παιδιά της κάθε τάξης, που μας επισκέπτεται, δημιουργούμε μια ιστορία και στη συνέχεια τα παιδιά την εικονογραφούν. Το αποτέλεσμα είναι ένα βιβλίο, που περιλαμβάνει την ομαδική δουλειά των μαθητών αλλά και ένα προσωπικό στοιχείο του κάθε παιδιού. Το βιβλίο θα σταλεί στο σχολείο με τη μορφή e-book.

Στόχοι του προγράμματος είναι η ελεύθερη έκφραση και η ενίσχυση της δημιουργικότητάς και της συνεργασίας μέσω μιας διαδικασίας που γεννά θετικά συναισθήματα.

 

Ενδεικτικά θέματα για το βιβλίο που θα δημιουργήσουν οι μαθητές:

  • Συναισθήματα

  • Διαφορετικότητα

  • Φιλία, σεβασμός, ειρήνη

  • Αγάπη για το περιβάλλον

  • Τι σημαίνει «μεγαλώνω»

  • Σχολικός εκφοβισμός

  • Γιορτές, όπως Χριστούγεννα, Πάσχα

  • Κάποιο άλλο θέμα που απασχολεί τη συγκεκριμένη τάξη και θα το προτείνετε εσείς

 

Το πρόγραμμα συντονίζουν η Εύα Γεράκη, ζωγράφος, εικονογράφος και επί σειρά ετών δασκάλα ζωγραφικής παιδιών και εφήβων και η Κατερίνα Τζωρτζακάκη, συγγραφέας και ψυχολόγος, που εμπνεύστηκε και συντονίζει προγράμματα σύνθεσης ιστοριών στην τυπική εκπαίδευση και την ειδική αγωγή.

Το πρόγραμμα αναλυτικά:

  • Τι είναι η δράση «Ας Φτιάξουμε μια Ιστορία»;

 

Τα παιδιά έχουν έμφυτα την ικανότητα να συνθέτουν ιστορίες και αυτό είναι κάτι που τα ψυχαγωγεί αλλά είναι και ένας τρόπος να ανιχνεύσουμε τα συναισθήματά τους και τους προβληματισμούς τους. Το ίδιο ισχύει και για τη ζωγραφική. Στη δράση «Ας Φτιάξουμε Μια Ιστορία» συνθέτουμε μια ιστορία με τα παιδιά κι ύστερα την εικονογραφούν. Παρεμβαίνουμε όσο χρειάζεται ώστε η ιστορία να έχει την απαραίτητη δομή και να αποτελέσει μια ευκαιρία να μιλήσει η ψυχολόγος μαζί τους για σημαντικά θέματα με έναν τρόπο που τους είναι ευχάριστος και ταιριαστός στον παιδικό τρόπο σκέψης.

 

  • Για ποια θέματα μπορούμε να μιλήσουμε με τα παιδιά σε αυτή τη δράση;

 

Μέσα από αυτή τη δράση μπορούμε να συζητήσουμε με τα παιδιά για θέματα, όπως τα συναισθήματα, η διαφορετικότητα, η δημοκρατία, η φιλία, η αγάπη για τον συνάνθρωπο, ο σεβασμός, η αυτονομία, η συνεργασία, η ευθύνη, οι ευπαθείς ομάδες, ο διάλογος και διάφορα άλλα ανάλογα με τις ανάγκες και τους προβληματισμούς της κάθε τάξης και την θεματολογία του εργαστηρίου δεξιοτήτων που επεξεργάζεται.

 

  • Ποια είναι τα βασικά οφέλη της δράσης;

 

-Τα παιδιά μέσα από τη σύνθεση των ιστοριών και την εικονογράφηση μπορούν να εκφράσουν ιδέες και προβληματισμούς με ασφάλεια.

-Εξασκούν τη δημιουργικότητα και την κριτική σκέψη τους.

-Μαθαίνουν να συνεργάζονται και να κάνουν διάλογο.

-Ενισχύεται η φιλαναγνωσία και είναι πιο πρόθυμα να διαβάσουν βιβλία, όταν τα ίδια έχουν συμμετάσχει στη σύνθεση μιας ιστορίας και στη δημιουργία ενός βιβλίου.

 

  • Σε ποιους χώρους έχουν οργανωθεί από την Κατερίνα Τζωρτζακάκη δράσεις βασισμένες στις ιστορίες με παιδιά και εφήβους:

 

-Στη ΜΚΟ «HOME-START», που υποστηρίζει οικογένειες με μικρά παιδιά (σε εβδομαδιαία βάση από το 2016-2017)

-Στο κέντρο δημιουργικής απασχόλησης «Πυγολαμπίδα» (για τρεις μήνες το 2016)

-Στο Πρότυπο Εθνικό Νηπιοτροφείο Καλλιθέας (μία δράση το 2019)

-Στο Θεραπευτικό Ινστιτούτο «Ίσιδα» (μία δράση το 2016)

-Στον Πολιτιστικό Σύλλογο Φούρνων (τρεις δράσεις από το 2016-2020)

-Στην Παιδιατρική Κλινική του Γενικού Νοσοκομείου Διδυμότειχου (2017). Η δράση παρουσιάστηκε από τη διευθύντρια της κλινικής σε Πανελλήνιο και Πανευρωπαϊκό Συνέδριο Παιδιατρικής.

-Στο Εργαστήριο Ζωγραφικής «ΧΡΩΜΑ» σε συνεργασία με την εικαστικό, Εύα Γεράκη (τέσσερις δράσεις από το 2019-2021)

-Στον Εξειδικευμένο Χώρο Ανάπτυξης Δεξιοτήτων «ΠΛΟΗΓΗΣΗ» για εφήβους και νέους με αυτισμό και ψυχοκοινωνικές δυσκολίες (μόνιμη και τακτική συνεργασία από το 2019, που συνεχίζεται μέχρι σήμερα)

-Το 2021 συνεργάστηκε με τη θεατρολόγο, Αναστασία Σιαχάμη, η οποία δούλεψε σε τέσσερα δημόσια δημοτικά σχολεία (με 170 παιδιά)  μια παιδική μου ιστορία με θέμα τον εγκλεισμό.

-Το 2021 μίλησε μέσω webex  για τη γραφή με τους μαθητές, που είναι μέλη στον Δημοσιογραφικό Όμιλο του Βαρβακείου Πρότυπου Γυμνασίου.

 

  • Προτάσεις της, που αφορούν στη χρήση των ιστοριών ως παιδαγωγικό εργαλείο έχουν παρουσιαστεί από την Κατερίνα Τζωρτζακάκη στα εξής συνέδρια:

 

-«Η Τέχνη στο Σχολείο», Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών

-«Προτάσεις Τέχνης και Πολιτισμού στην Εκπαίδευση»,  Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας

-«5ο Πανελλήνιο Συνέδριο: Εκπαίδευση στον 21ο αιώνα, ανάπτυξη της κριτικής σκέψης, της δημιουργικότητας και της καινοτομίας», Αρσάκεια-Τοσίτσεια Σχολεία-Παιδαγωγική Εταιρεία- Μουσείο Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης (δύο εργασίες)

 

Συμμετείχε επίσης στη διοργάνωση της ημερίδας που έγινε από το Ινστιτούτο Ψυχικής Έκφρασης σε συνεργασία με το Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Εφαρμοσμένη – Κλινική Κοινωνιολογία και Τέχνη» (Παν/μιο Αιγαίου & Παν/μιο Δυτικής Μακεδονίας) «Εκφραστικές Τέχνες, Αφήγηση και Κοινωνικός Εαυτός» με εργασία «Η σύνθεση ιστοριών ως παιδαγωγικό εργαλείο»

ΕΝΟΤΗΤΑ 2:

ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ ΣΕ ΚΑΜΒΑΔΑΚΙΑ

 

-Συνδιασμός της σχολικής θεματικής με προσαρμοσμένα εικαστικά προγράμματα κατόπιν συννενοήσεως

Για παράδειγμα: Σε προηγούμενη επίσκεψη σχολικής τάξης β΄δημοτικού σχολείου της Ραλλείου Πειραιά, σχεδιάσαμε μαζί με το διδακτικό προσωπικό θέμα με βάση “το συναίσθημα” αναλύοντας καλλιτέχνες που δούλευαν επηρεασμένοι απο τα κινήματα του εξπρεσιονισμού , του σουρεαλισμού και του φωβισμού. 

 

-Προτείνεται η γνωριμία ζωγράφων, κλασικών και σύγχρονων, με παρουσίαση του έργου τους σε προβολή και ζωγραφική σε μικρά καμβαδάκια.

Για παράδειγμα: α) Ανάλυση σε βασικές έννοιες του έργου του Μανώλη Ακριθάκη και ζωγραφική σε μικρά καμβαδάκια με αφορμή τα έντονα σύμβολα και σχήματα του καλλιτέχνη β) Ανάλυση σε βασικές έννοιες του έργου του Παναγιώτη Τέτση και ζωγραφική σε μικρά καμβαδάκια εμπνεόμενοι από τα έντονα χρώματα του ζωγράφου.

 

 

ΕΝΟΤΗΤΑ 3:

ΔΙΑΚΟΣΜΗΣΗ,ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ, ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΑ, ΤΕΧΝΟΤΡΟΠΙΕΣ

 

Χριστούγεννα:

   -Ζωγραφική σε κεραμικό πιάτο με εορταστικά θέματα.

   -Στολίδι με υφάσματα απο τσόχα και υλικά χειροτεχνίας.

 

Αρχή νέας χρονιάς:

  -Διακοσμητικός χαρταετός σχεδιασμένος σε μέταλλο απο τα παιδιά και στολισμένος με χάντρες και κορδέλες.

 

Πάσχα:

  -Πασχαλινή λαμπάδα, διακόσμηση με μεταλλικό αντικείμενο ή ζωγραφική σε μικρά καμβαδάκια

 

Άνοιξη – Καλοκαίρι:

-Διακόσμηση πήλινης ή μεταλλικής γλάστρας με διάφορες τεχνικές ανάλογα με την ηλικία των μαθητών, κατασκευές με θέματα απο την Κνωσσό, την Κυκλαδική τέχνη αλλά και την  θάλασσα.